Jak si udělat vlastní Kigurumi masku?

Monika Farmer
Monika

Úvodní slovo

Masky po internetu nevyhovují vašim představám, máte volný čas, vedle sebe hrnek oblíbeného nápoje, a k dispozici 3d tiskárnu (není nutná). Není nic jednoduššího než si vyrobit svůj model masky! Není to tak těžké, jak se zdá. K jednoduché simulaci můžete použít třeba „Kigurumi Mask Maker“ který vyrobila kigurumi výtvarnice Hikarinaka. Neumožnuje ale uložení, export a další zpracování. Ke stažení zde.

Co budete k tvorbě potřebovat?

V tomto návodu si ukážeme jak na tvorbu vlastního modelu pomocí prográmku „Sculptris Alpha 6“ od firmy Pixologic. Rychlé definici je nejblíž „digitální plastelína„, model se tvoří deformací základní koule, pomocí nástrojů přidávání, ubírání, posunování apod. Sculptris stáhneme třeba zde –  Neinstaluje se, stačí rozbalit a spustit.

Start

Sculptris má defaultně nastaveno zrcadlení podle svislé osy, což je ideální pro naše účely obličeje. Základní kouli použijeme pro tvorbu obličeje. Nástroje na modelování jsou vlevo v nabídce pod příslušnou ikonou. Nahoře uprostřed nastavujeme velikost štětce a sílu tlaku, a modelem si můžeme pootočit pravým tlačítkem myši, kolečko přiblíží a oddálí pohled.
Jednotlivé nástroje a vzorky použití jsou patrné na obrázku příšery níže.

Funkce

Každá funkce má alternativní opačnou funkci při stlačení klávesy ALT + myš. Takže ikonka č.2 – kreslení (přidávání materiálu) má i funkci odebírání při stlačené klávese Alt.
V rychlosti, ikonka číslo:

  1. rýha,
  2. kreslení,
  3. posun do strany (dle otočení modelu),
  4. nafouknutí,
  5. zploštění
  6. a vyhlazení.

Nos

Teď k samotné tvorbě modelu. Začneme nosem, kontrolujeme pohledy zepředu, ze stran. Přidáme zhruba polohu očí a pusy a dále utváříme model.
Kigurumi mají charakteristický špičatý nos, mírně zatočený nahoru, úzkou bradu, malé rty a výrazné oči. Není to ovšem pravidlo, je to vaše maska takže si můžete namodelovat klidně čenich, zobák a sexy rohy 😉 

Pusa

Pomocí funkce kreslení zhruba naznačíme rty, model otočíme ze strany, zmenšíme štětec pomocí šoupátka nahoře a funkcí 3. pohyb je lehce stáhneme dolů, to nám vytvoří kýžené linky.

Tváře

Přidáme lícní kosti, je dobré po úpravě otočit modelem a důkladně prohlédnout, že nám to dělá co potřebujeme. Masku dále upravujeme dle libosti. Pokud došla inspirace, model je dobré pomocí ikonky diskety uložit na disk a jdeme načerpat energii na vzduch. Nic nejde hned napoprvé 😉
Zadní tvar hlavy není celkem důležitý, já ho mám zhruba zamačknutý takto zešikma dovnitř.

Export

Pokud maska vypadá dle vašich představ a jste někde v tomto stádiu, gratuluji! Model uložíme pod libovolným názvem, sculptris používá příponu .sc1. Pro další zpracování model vyexportujeme pomocí tlačítka OBJ, což je univerzální formát různých 3d editorů. Budeme pokračovat návodem jak přidat vnitřní stěnu, uříznout zadní stranu a dostaneme jej do použitelných rozměrů – model je celkem maličký, základní koule má v reálných rozměrech asi 2 × 2 cm, ale o tom až příště.
Monika Farmer

Závěr

Díky že jste vydrželi až sem, 3d modelování není nic složitého. Sculptris určitě není jediný program, zmíním třeba populární Blender s tunou funkcí, možností animace, a taktéž zdarma, ale na základní ovládání je potřeba půldenní školení s pěkným instruktorem. Z placených zmíním Zbrush (za cenu dovolené na Seychelách ve čtyřhvězdičkovém hotelu, snídaní a tím pěkným instruktorem z kurzu Blenderu). Vždycky vznikne něco zajímavého, a když se maska nebude dát nosit, najde využití třeba jako těžítko, halloweenská dekorace, nebo vrhací odháněč podzimního ptactva.

Pokud bude zájem, v dalším pokračování se podíváme na přípravu modelu pro 3dtisk, popř. alternativní výrobu masky pomocí obyčejné stolní (2d) tiskárny.

Vaše Monika